Tourflitser – Inspirerend wielerblogje

Main Menu

  • Home
  • Inspiratie
  • Tourflits
  • Contact

logo

Tourflitser – Inspirerend wielerblogje

  • Home
  • Inspiratie
    • Lance 2 review

      In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

      14 juni 2020
      0
    • Giro sneeuw

      Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

      9 juni 2020
      0
    • Lance boot

      Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

      7 juni 2020
      1
    • Strava segmenten

      11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

      5 juni 2020
      0
    • carbon composiet Scott

      Carbon of composiet: wat is het verschil?

      3 juni 2020
      0
    • Slaying The Badger

      Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

      29 mei 2020
      1
    • Strava betaald

      Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

      26 mei 2020
      1
    • Eerste e-bike Pingault

      De eerste e-bike was een snelheidsduivel - Valse Start #6

      1 april 2020
      0
    • Shimano Biopace ovalen kettingbladen

      Waar zijn de ovale kettingbladen van Shimano gebleven? - Valse Start #5

      1 juli 2019
      0
  • Tourflits
    • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

      Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

      15 november 2016
      2
    • Haute Route Pyrenees 2013: Tour de Fransje spelen

      6 februari 2014
      0
    • Viking Tour 2012

      Viking Tour 2012 Stage 6 Tourvlog: echte vikingen klappen voor elkaar

      30 juli 2012
      0
    • Haute Route 2011 1

      Haute Route 2011 Stage 6 Tourvlog: Cime de la Bonette? Check!

      16 september 2011
      0
    • Passo Gavia vanaf Bormio (Tourvlog): dat wordt huilen

      2 augustus 2011
      0
  • Contact
TechniekWielerhistorie
Home›Inspiratie›Techniek›Zo werd de Selle Italia Flite een klassiek fietszadel – Canon #3

Zo werd de Selle Italia Flite een klassiek fietszadel – Canon #3

Door admin
1 mei 2018
1501
0
Delen:

De Selle Italia Flite is de optelsom van een decennia lange strijd tegen zadelpijn. De geboorte van een klassiek racezadel.

Dit artikel is gepubliceerd als onderdeel van de rubriek Fietsonderdelencanon in Fiets nr. 5, 2018

Bernard Hinault had een Turbo

Als je Bernard Hinault vraagt naar zijn favoriete zadel ooit, zal hij ongetwijfeld de Selle Italia Turbo noemen. Dat was in zijn tijd een revolutionair model. Voor 1980 waren racezadels knoepelharde, over metaal gespannen brokken leer. De Turbo bezat een nylon dek, was voor zijn tijd redelijk anatomisch gevormd en had padding (vulling) van verschillende diktes op precies de juiste plekken. Dat vergrootte het comfort aanzienlijk. Naar de huidige standaard was de padding wellicht wat overdadig. Als je in de racehouding te diep wegzakt, moeten de spieren en pezen in je zitbeentjes zich extra aanspannen – waardoor je juist zadelpijn krijgt. Hoe krijg je die balans tussen comfort en hardheid precies goed?

Selle Italia gered van de ondergang

Het was een vraag die Giuseppe Bigolin al sinds 1967 bezighield. Dat was het jaar waarop hij het even legendarische als zieltogende Selle Italia redde van de ondergang. Hij nam naam en boedel over, verhuisde de Milanese zadelfabriek naar Bassano del Grappa, het hart van de Italiaanse fietsindustrie, en begon er helemaal overnieuw. Samen met een collega kon hij op een goeie dag net veertig zadels in elkaar zetten. Maar heel langzaam ging het bedrijfje weer groeien. En dankzij nieuwe technieken, jong talent en de bezielende creatieve leiding van Bigolin zelf kreeg het aloude Selle Italia (anno 1897) weer een gezonde blos op de wangen. Zeker toen Hinault, Greg Lemond en Laurent Fignon Tours gingen winnen op de Turbo.

Schokbrekers in de zadelrails

In 1984 volgde een belangrijke nieuwe vinding op weg naar de klassieker die wij hier eren. In het railsysteem onder het zadel bracht Selle Italia drie padjes van elastomeer aan. Deze schokbrekers maakten dat er minder padding nodig was in het dek om hetzelfde absorptievermogen te bereiken. Maar er was nog steeds iets waar vooral ronderenners over klaagden: schuurplekken aan de binnenzijde van hun benen. Bigolin begreep dat de Turbo, met zijn vriendelijke vormen, weliswaar een grote stap voorwaarts was geweest, maar dat er drastische ingrepen nodig waren om het comfort verder te optimaliseren.

Selle Italia Flite

Het eerste zadel onder 200 gram

In 1990 achtte Selle Italia de tijd rijp voor een in alle opzichten compleet nieuw model. De Flite was 280 millimeter lang en 146 millimeter breed: extreem slank voor die tijd. De ver naar achteren doorlopende punt maakte soepel trappen mogelijk zonder met je benen langs de zadelranden te schaven. Die randen waren opvallend dun, wat extra materiaal en dus gewicht scheelde – de Flite was het eerste zadel onder de 200 gram. De hartvormige achterkant met bescheiden padding gaf precies genoeg ondersteuning om comfortabel te kunnen zitten. En omdat de Flite vrij vlak was, had je ook nog enige bewegingsvrijheid.

Zie die Miguel Indurain eens zitten: als een vorst.

De troon van Miguel Indurain

Het hypermoderne racezadel werd een instant succes, mede dankzij goede reclame van een jonge nieuwe veelwinnaar. Begin jaren negentig heerste Miguel Indurain in de Tour, gezeten op de troon van Selle Italia. En die vorstelijke zetel werd in de jaren na de release steeds luxer. Zo kwamen er versies met gelpadding, titanium rails, carbon rails en geïntegreerde elastomeerpads. In 2013 verdiende de Flite zelfs een complete update.

De Selle Italia Flite is nog altijd gewild

Het smalste zadel op de markt is het al lang niet meer en het is ook zeker niet de lichtste. Maar waar de Turbo nog slechts in trek is bij nostalgici met stalen fietsen en buiscommandeurs, daar is de Selle Italia Flite na bijna dertig jaar nog altijd razend gewild onder wielrenners van alle rangen en standen. Wat dat zegt? Dat die titel ‘klassieker’ dik verdiend is.

TagsCanonzadelzadelpijn
0
Gedeeld
  • 0
  • +
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze topauteur

  • Chris King balhoofd
    TechniekWielerhistorie

    Ode aan het Chris King-balhoofd – Canon #1

    1 maart 2018
    Door admin
  • DT Swiss naaf
    TechniekWielerhistorie

    Ode aan de DT Swiss-naaf – Canon #2

    1 april 2018
    Door admin
  • Shimano Biopace ovalen kettingbladen
    TechniekWielerhistorie

    Waar zijn de ovale kettingbladen van Shimano gebleven? – Valse Start #5

    1 juli 2019
    Door admin
  • Lance boot
    TV/Film/BoekWielerhistorie

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    7 juni 2020
    Door admin
  • Graeme Obree Old Faithful
    TechniekWielerhistorie

    Niemand was zo ‘aero’ als Obree – Valse Start #4

    1 juni 2019
    Door admin
  • carbon composiet Scott
    Techniek

    Carbon of composiet: wat is het verschil?

    3 juni 2020
    Door admin

Reageren Reactie annuleren

  • Recent

  • Populair

  • Reacties

  • Lance 2 review

    In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

    Door admin
    14 juni 2020
  • Giro sneeuw

    Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

    Door admin
    9 juni 2020
  • Lance boot

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    Door admin
    7 juni 2020
  • Strava segmenten

    11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

    Door admin
    5 juni 2020
  • carbon composiet Scott

    Carbon of composiet: wat is het verschil?

    Door admin
    3 juni 2020
  • Zwift maken breken

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Door admin
    2 december 2016
  • Garmin fenix 3 HR sporthorloge

    Sporthorloge Garmin Fenix 3 HR zou nog veel slimmer kunnen zijn (review)

    Door admin
    20 november 2016
  • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Door admin
    15 november 2016
  • Strava betaald

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    Door admin
    26 mei 2020
  • Slaying The Badger

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    Door admin
    29 mei 2020
  • In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review) | Tourflitser.nl
    on
    14 juni 2020

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    […] Een klootzak zijn ...
  • Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review) | Tourflitser.nl
    on
    7 juni 2020

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    […] Deze wielerdocumentaires slepen ...
  • 11 Strava-segmenten die je puur voor de naam moet rijden | Tourflitser.nl
    on
    5 juni 2020

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    […] Strava trekt betaalmuur ...
  • Van Der Meersch Ria
    on
    30 oktober 2018

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Alles aangekocht wat ik ...
  • admin
    on
    21 augustus 2017

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Dankjewel, Johannes. En veel ...
logo

Tourflitser traint zich al jaren een breuk en kan er nog steeds geen zak van.

Wel vindt hij het leuk om jou af en toe te vervelen met sterke verhalen, bondige reviews, toffe tips en meer van dat. Niet omdat Tourflitser het allemaal zo goed weet, maar gewoon, om je te motiveren en inspireren. Wie weet word jij er wél beter van!

Sociaal contact

  • Recent

  • Populair

  • Reacties

  • Lance 2 review

    In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

    Door admin
    14 juni 2020
  • Giro sneeuw

    Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

    Door admin
    9 juni 2020
  • Lance boot

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    Door admin
    7 juni 2020
  • Strava segmenten

    11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

    Door admin
    5 juni 2020
  • Zwift maken breken

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Door admin
    2 december 2016
  • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Door admin
    15 november 2016
  • Garmin fenix 3 HR sporthorloge

    Sporthorloge Garmin Fenix 3 HR zou nog veel slimmer kunnen zijn (review)

    Door admin
    20 november 2016
  • Strava betaald

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    Door admin
    26 mei 2020
  • In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review) | Tourflitser.nl
    on
    14 juni 2020

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    […] Een klootzak zijn ...
  • Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review) | Tourflitser.nl
    on
    7 juni 2020

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    […] Deze wielerdocumentaires slepen ...
  • 11 Strava-segmenten die je puur voor de naam moet rijden | Tourflitser.nl
    on
    5 juni 2020

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    […] Strava trekt betaalmuur ...
  • Van Der Meersch Ria
    on
    30 oktober 2018

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Alles aangekocht wat ik ...
  • Home
  • Contact
  • Privacybeleid
© Copyright OxsMedia.nl All rights reserved.