Tourflitser – Inspirerend wielerblogje

Main Menu

  • Home
  • Inspiratie
  • Tourflits
  • Contact

logo

Tourflitser – Inspirerend wielerblogje

  • Home
  • Inspiratie
    • Lance 2 review

      In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

      14 juni 2020
      0
    • Giro sneeuw

      Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

      9 juni 2020
      0
    • Lance boot

      Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

      7 juni 2020
      1
    • Strava segmenten

      11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

      5 juni 2020
      0
    • carbon composiet Scott

      Carbon of composiet: wat is het verschil?

      3 juni 2020
      0
    • Slaying The Badger

      Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

      29 mei 2020
      1
    • Strava betaald

      Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

      26 mei 2020
      1
    • Eerste e-bike Pingault

      De eerste e-bike was een snelheidsduivel - Valse Start #6

      1 april 2020
      0
    • Shimano Biopace ovalen kettingbladen

      Waar zijn de ovale kettingbladen van Shimano gebleven? - Valse Start #5

      1 juli 2019
      0
  • Tourflits
    • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

      Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

      15 november 2016
      2
    • Haute Route Pyrenees 2013: Tour de Fransje spelen

      6 februari 2014
      0
    • Viking Tour 2012

      Viking Tour 2012 Stage 6 Tourvlog: echte vikingen klappen voor elkaar

      30 juli 2012
      0
    • Haute Route 2011 1

      Haute Route 2011 Stage 6 Tourvlog: Cime de la Bonette? Check!

      16 september 2011
      0
    • Passo Gavia vanaf Bormio (Tourvlog): dat wordt huilen

      2 augustus 2011
      0
  • Contact
TechniekWielerhistorie
Home›Inspiratie›Techniek›De eerste e-bike was een snelheidsduivel – Valse Start #6

De eerste e-bike was een snelheidsduivel – Valse Start #6

Door admin
1 april 2020
1356
0
Delen:
Eerste e-bike Pingault

De eerste e-bike was niet bedoeld voor een rondje door de polder, maar om keihard mee te racen. Wie bedacht hem? En waarom mislukte hij?

Dit artikel is gepubliceerd als onderdeel van de rubriek Valse Start in Fiets nr. 4, 2020

Aan iedere geniale vernieuwing gaan de nodige hele en halve mislukkingen vooraf. Deze serie eert fietsen en fietsonderdelen die hun tijd te ver vooruit waren. Dit keer: de eerste e-bike.

De eerste e-bikes, kwamen die niet in de jaren negentig?

Klopt, van de negentiende eeuw welteverstaan. De Amerikaan Ogden Bolton Jr. wordt vaak genoemd als oervader van de elektrische fiets. Zijn model uit 1895 had een DC-motor in de achternaaf en een enorme 10 volt-batterij, die aan de bovenbuis hing. Kort daarop bedacht landgenoot Hosea W. Libbey een fiets met een middenmotor. Letterlijk, want de constructie (inclusief accu) coverde het gehele frame.

Elektrische fiets patent Libbey

Functioneerden ze een beetje?

Dat weet niemand, want voor zover bekend zijn de fietsen nooit gebouwd. Het enige bewijs voor het bestaan is de patenten die erop zijn aangevraagd. Het is overigens nog maar de vraag of de e-bike daadwerkelijk een Amerikaanse vinding was. Aan de andere kant van de plas zaten ze namelijk ook niet stil.

De e-bike werd op twee plaatsen tegelijk uitgevonden?

Daar lijkt het op, ja. Met als grote verschil dat de Europese fiets wél gebouwd is. Kevin Desmond schrijft in zijn boek Electric Motorcycles and Bicycles dat de Franse technicus Adolphe Pingault en zijn compagnon Clovis Clerc al in de winter van 1894/1895 hun eerste elektrische fiets in elkaar zetten – dus nog voor Bolton Jr. zijn techniek patenteerde. Na een korte testperiode besloten de twee om het grootser aan te pakken: ze bouwden een heuse e-tandem, die ze in 1896 voor het eerst demonstreerden op het Vélodrome Buffalo in Parijs.

Waarom was de eerste e-bike een tandem?

Heel simpel, twee fietsers met trapondersteuning gaan sneller dan één fietser met trapondersteuning. En die snelheid was nodig, want Pingault zag voor zijn tandem een rol als gangmaker weggelegd. Het gevaarte had twee elektromotoren onder het frame, aangedreven door vier accu’s die in ebbehouten kisten tussen de benen van de berijders hingen. De fiets maakte snelheid door een combinatie van spier- en motorkracht. Als de berijders meer trapondersteuning wilden, kon de voorste man met behulp van een schakelaar bij het rechter handvat bepalen hoeveel accu’s hij inzette. Maximaal kon het systeem in één uur 25 watt per kilogram rijdersgewicht produceren.

Dat is niet mis!

Zeker niet, en dat maakte de e-tandem tot een ware attractie. Rond de eeuwwisseling maakte de fiets een zegetocht langs Europese en Amerikaanse velodrooms, waar de Franse topcoureur Albert Champion alle snelheidsrecords brak. In het Parc des Princes in Parijs reed hij in 1898 de 1000 meter in 56 seconde: 64 kilometer per uur dus. Allemaal dankzij zijn gangmakers Dacier en Jalabert op de Humber Electric Tandem – zoals de fiets van Pingault ging heten.

Elektrische tandem Pingault
Op een latere versie van Pingaults e-tandem, uit 1899, zat de tweede rijder zo ver mogelijk naar achteren, om de renner (op deze foto Jimmy Walters) maximaal uit de wind te houden.

Waarom is dit verhaal zo onbekend?

Waarschijnlijk omdat de racetandem geen opvolger kreeg.

Gek toch, als hij zo’n succes was?

Hij had ook wel wat nadelen, hoor. De fiets was zwaar, groot en daardoor lastig te vervoeren. Zoals alle vroege elektrische apparaten ging het systeem om de haverklap stuk. En dan was er nog de veiligheid. De zware accu’s en motoren maakten de tandem instabiel en de dunne rubberbanden konden het gewicht en de snelheid nauwelijks aan. Dus toen zich een fiets aandiende die veiliger, betrouwbaarder en nog veel sneller bleek, was het snel gedaan met de e-tandem.

Nóg sneller?

Ja, tegen de power van een verbrandingsmotor was niet op te boksen. En dus nam de tweetakt motorfiets al snel de gangmakersrol op de baan over van de elektrische tandem. Tot nu. Want jawel, de rollen lijken zich weer om te draaien. Fossiele brandstoffen hebben hun langste tijd gehad en elektrisch rijden is de toekomst. Ook op de wielerbaan, waar de elektrische derny zijn intrede heeft gedaan. Mocht je als liefhebber de uitlaatgassen en het lawaai missen, zie die veredelde snorfiets dan maar als een ode aan de eerste gangmakers in het baanwielrennen: de besnorde durfals op de elektrische tandem van Pingault. Ook mooi.


Sylvester Roper steam bicycle

En dan was er nog de s-bike

De eerste fiets met ondersteuning liep niet op elektriciteit, maar op kolen. Al in 1868 bouwde de Amerikaan Sylvester Roper een tweewieler met een complete stoommachine aan boord, inclusief ketel en houtskoolvuur. Het water liep vanuit een reservoir in het zadel naar de boiler. Op tentoonstellingen was de ‘s-bike’ een topattractie, kopers stonden alleen niet in de rij. Toch bleef Roper heilig geloven in het kolenconcept. Decennia later bouwde hij een compleet nieuw model, die hij in 1896 mocht showen als pauzeact op de wielerbaan van Boston. Tijdens een poging om zijn zojuist gezette mijlrecord te verbreken (2 minuten en 12 seconden) kreeg hij een hartaanval. Roper viel en stierf ter plekke. Kun je zijn stoomfiets een vroege versie noemen van de e-bike? Een beetje wellicht. Maar de uitvinder wordt tegenwoordig toch vooral gezien als oervader van die andere rappe tweewieler: de motorfiets.

Tagseerste e-bikesValse Start
0
Gedeeld
  • 0
  • +
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze topauteur

  • Steve Bauer Parijs-Roubaix
    TechniekWielerhistorie

    Op deze maffe fiets zou Steve Bauer wel even Parijs-Roubaix winnen – Valse Start #2

    1 april 2019
    Door admin
  • Shimano Biopace ovalen kettingbladen
    TechniekWielerhistorie

    Waar zijn de ovale kettingbladen van Shimano gebleven? – Valse Start #5

    1 juli 2019
    Door admin
  • Campagnolo Cambio Corsa
    TechniekWielerhistorie

    Zelfs de mislukkingen van Campagnolo zijn mooi – Valse Start #3

    1 mei 2019
    Door admin
  • rev-x wielen
    TechniekWielerhistorie

    Spinergy Rev-X-wielen waren bloody cool en bloedjelink – Valse Start #1

    1 maart 2019
    Door admin
  • Graeme Obree Old Faithful
    TechniekWielerhistorie

    Niemand was zo ‘aero’ als Obree – Valse Start #4

    1 juni 2019
    Door admin
  • Slaying The Badger
    TV/Film/BoekWielerhistorie

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    29 mei 2020
    Door admin

Reageren Reactie annuleren

  • Recent

  • Populair

  • Reacties

  • Lance 2 review

    In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

    Door admin
    14 juni 2020
  • Giro sneeuw

    Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

    Door admin
    9 juni 2020
  • Lance boot

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    Door admin
    7 juni 2020
  • Strava segmenten

    11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

    Door admin
    5 juni 2020
  • carbon composiet Scott

    Carbon of composiet: wat is het verschil?

    Door admin
    3 juni 2020
  • Zwift maken breken

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Door admin
    2 december 2016
  • Garmin fenix 3 HR sporthorloge

    Sporthorloge Garmin Fenix 3 HR zou nog veel slimmer kunnen zijn (review)

    Door admin
    20 november 2016
  • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Door admin
    15 november 2016
  • Strava betaald

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    Door admin
    26 mei 2020
  • Slaying The Badger

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    Door admin
    29 mei 2020
  • In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review) | Tourflitser.nl
    on
    14 juni 2020

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    […] Een klootzak zijn ...
  • Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review) | Tourflitser.nl
    on
    7 juni 2020

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    […] Deze wielerdocumentaires slepen ...
  • 11 Strava-segmenten die je puur voor de naam moet rijden | Tourflitser.nl
    on
    5 juni 2020

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    […] Strava trekt betaalmuur ...
  • Van Der Meersch Ria
    on
    30 oktober 2018

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Alles aangekocht wat ik ...
  • admin
    on
    21 augustus 2017

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Dankjewel, Johannes. En veel ...
logo

Tourflitser traint zich al jaren een breuk en kan er nog steeds geen zak van.

Wel vindt hij het leuk om jou af en toe te vervelen met sterke verhalen, bondige reviews, toffe tips en meer van dat. Niet omdat Tourflitser het allemaal zo goed weet, maar gewoon, om je te motiveren en inspireren. Wie weet word jij er wél beter van!

Sociaal contact

  • Recent

  • Populair

  • Reacties

  • Lance 2 review

    In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

    Door admin
    14 juni 2020
  • Giro sneeuw

    Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

    Door admin
    9 juni 2020
  • Lance boot

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    Door admin
    7 juni 2020
  • Strava segmenten

    11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

    Door admin
    5 juni 2020
  • Zwift maken breken

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Door admin
    2 december 2016
  • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Door admin
    15 november 2016
  • Garmin fenix 3 HR sporthorloge

    Sporthorloge Garmin Fenix 3 HR zou nog veel slimmer kunnen zijn (review)

    Door admin
    20 november 2016
  • Strava betaald

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    Door admin
    26 mei 2020
  • In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review) | Tourflitser.nl
    on
    14 juni 2020

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    […] Een klootzak zijn ...
  • Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review) | Tourflitser.nl
    on
    7 juni 2020

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    […] Deze wielerdocumentaires slepen ...
  • 11 Strava-segmenten die je puur voor de naam moet rijden | Tourflitser.nl
    on
    5 juni 2020

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    […] Strava trekt betaalmuur ...
  • Van Der Meersch Ria
    on
    30 oktober 2018

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Alles aangekocht wat ik ...
  • Home
  • Contact
  • Privacybeleid
© Copyright OxsMedia.nl All rights reserved.