Tourflitser – Inspirerend wielerblogje

Main Menu

  • Home
  • Inspiratie
  • Tourflits
  • Contact

logo

Tourflitser – Inspirerend wielerblogje

  • Home
  • Inspiratie
    • Lance 2 review

      In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

      14 juni 2020
      0
    • Giro sneeuw

      Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

      9 juni 2020
      0
    • Lance boot

      Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

      7 juni 2020
      1
    • Strava segmenten

      11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

      5 juni 2020
      0
    • carbon composiet Scott

      Carbon of composiet: wat is het verschil?

      3 juni 2020
      0
    • Slaying The Badger

      Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

      29 mei 2020
      1
    • Strava betaald

      Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

      26 mei 2020
      1
    • Eerste e-bike Pingault

      De eerste e-bike was een snelheidsduivel - Valse Start #6

      1 april 2020
      0
    • Shimano Biopace ovalen kettingbladen

      Waar zijn de ovale kettingbladen van Shimano gebleven? - Valse Start #5

      1 juli 2019
      0
  • Tourflits
    • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

      Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

      15 november 2016
      2
    • Haute Route Pyrenees 2013: Tour de Fransje spelen

      6 februari 2014
      0
    • Viking Tour 2012

      Viking Tour 2012 Stage 6 Tourvlog: echte vikingen klappen voor elkaar

      30 juli 2012
      0
    • Haute Route 2011 1

      Haute Route 2011 Stage 6 Tourvlog: Cime de la Bonette? Check!

      16 september 2011
      0
    • Passo Gavia vanaf Bormio (Tourvlog): dat wordt huilen

      2 augustus 2011
      0
  • Contact
TechniekWielerhistorie
Home›Inspiratie›Techniek›Op deze maffe fiets zou Steve Bauer wel even Parijs-Roubaix winnen – Valse Start #2

Op deze maffe fiets zou Steve Bauer wel even Parijs-Roubaix winnen – Valse Start #2

Door admin
1 april 2019
2272
0
Delen:
Steve Bauer Parijs-Roubaix

De Canadese wielrenner Steve Bauer moest en zou Parijs-Roubaix winnen. In zijn hoofd denderde hij in volle vaart weg van de concurrentie, op zijn speciaal ontworpen kasseienfiets. Het liep anders.

Dit artikel is gepubliceerd als onderdeel van de rubriek Valse Start in Fiets nr. 4, 2019

Aan iedere geniale vernieuwing gaan de nodige hele en halve mislukkingen vooraf. Deze serie eert fietsen en fietsonderdelen die hun tijd te ver vooruit waren. Dit keer: de kasseienvreter van Steve Bauer uit 1993.

Steve Bauer, legendarische naam. Waarvan ook alweer?

De Canadees was een respectabele renner in de late jaren tachtig en vroege jaren negentig. Hij toonde zich een trouwe knecht van drievoudig Tourwinnaar Greg LeMond en reed zelf in 1990 acht dagen in het geel. Eerder dat jaar miste hij op een haar na de zege in Parijs-Roubaix: de finishfoto wees Vlaming Eddy Planckaert aan als winnaar. In de jaren daarop vervloog zijn hoop op een overwinning telkens al ver voor de finish. Het was reden voor zijn ploeg, het Amerikaanse Motorola, om hem aan het eind van zijn carrière nog één extra zetje in de rug te geven. Voor Parijs-Roubaix 1993 bestelde het team bij fietsleverancier Eddy Merkcx een speciaal karretje, dat Steve zo comfortabel en snel mogelijk over de helse steentjes van Noord-Frankrijk moest sturen.

Bedacht door Eddy Merkcx himself?

Nee, door Steve de Bauer himself. Of nou ja, de renner (die in zijn vrije tijd een fietsfabriekje bestierde) had het netjes gepikt. “Richard Dejonckheere, broer van Motorola-sportdirecteur Noel, had een wielertoerist gezien op een maffe fiets met een grote wielbasis en een lui achteroverhangende zitbuis”, vertelt de Canadees in het voorjaar van 2018 aan Rouleur.cc. “Richard zei dat de man als een speer over de kasseien ging. We gingen naar Eddy Merkcx, gaven hem de specificaties en vroegen hem de fiets te bouwen.” Het ding oogde alsof een circusolifant er zojuist een rondje mee door de piste had gereden. Bauer lachend: “Eddy was niet onder de indruk.” Integendeel. Toen het project mislukte en de hoon neerdaalde op de fabrikant, was de legendarische naamgever de eerste om zijn handen ervan af te trekken.

Eddy Merkcx Stealth

Waar zat ’m de fout?

Die grote wielbasis was op zich niet slecht bedacht: ook bij huidige endurance fietsen is de afstand tussen de wielassen groter dan normaal. Maar de Eddy Merckx Stealth (zoals Bauers bedenksel ging heten) was wel érg lang. Mede dankzij de zitbuis, die niet in een normale hoek stond van 72 à 74 graden, maar 60 graden. De kleine hoek moest de grootste schokken wegfilteren. Maar het zorgde er ook voor dat de berijder zo’n beetje dubbel op zijn fiets zat. Bauer trapte vooruit als een ligfietser en moest tegelijk voorover op zijn stuur steunen. Om de klappen op dat stuur op te vangen, was een verende RockShox-mountainbikevork gemonteerd. Het zadel had een grote opstaande rand aan de achterzijde, zodat de berijder zichzelf niet van zijn zetel zou trappen. Critici noemden het smalend een ‘chopperzadel’.

Als het maar werkt, toch?

Zeker, maar het werkte niet. Op de steentjes functioneerde het ontwerp afdoende. Althans, voor een wielertoerist. Niet voor een profcoureur die op de toppen van zijn kunnen door een veld van renners moet manoeuvreren. “De fiets was niet beweeglijk genoeg”, zegt Bauer nu. Daarbij is Parijs-Roubaix meer dan alleen kasseien. Tachtig procent van het parcours ging in 1993 over asfalt. Beroerd Noord-Frans asfalt, maar toch: asfalt. En op die ondergrond ondervond Bauer alleen maar nadelen van zijn dubbelgevouwen zit. Zoveel zelfs, dat het beste er al lang vanaf was toen aan het slot de ergste kasseienstroken opdoemden. Dat de Canadees ondanks die malle fiets toch nog 23ste werd, laat zien wat een fantastische renner hij in feite was.

Project mislukt dus?

Niet helemaal. De Stealth verdween inderdaad bij het oud vuil, maar de verende RockShox-vork beklijfde wel. Fietsfabrikant Eddy Merkcx stak hem het jaar daarop in een gewoon raceframe en dat leverde prompt de zege op. Wrang genoeg alleen niet voor de man die het bedacht had. De Moldaviër André Tchmil van de Belgische Lotto-ploeg ging met de eer strijken. De arme Steve Bauer zou Parijs-Roubaix nooit winnen.

Waarom rijden ze nu Parijs-Roubaix niet meer met verende voorvorken?

Omdat ze zwaar zijn en omdat er te veel energie nodeloos verloren gaat. Fietsfabrikanten zijn nog steeds druk op zoek naar manieren om bij racefietsen de klappen op het lichaam naar tevredenheid weg te filteren. Een kort veersysteem boven het balhoofd bijvoorbeeld (Specialized), of een los langs elkaar bewegende zit- en bovenbuis (Trek). Maar tegen de hotseknotsekasseien van Parijs-Roubaix is geen enkele techniek écht opgewassen. De vraag is of dat erg is. De Hel is er voor renners met een ijzeren gestel, met ijzeren spieren en een ijzeren wil. En de sterkste wint. Mooi toch?

TagsendurancekasseienParijs-RoubaixValse Start
0
Gedeeld
  • 0
  • +
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze topauteur

  • Shimano Biopace ovalen kettingbladen
    TechniekWielerhistorie

    Waar zijn de ovale kettingbladen van Shimano gebleven? – Valse Start #5

    1 juli 2019
    Door admin
  • rev-x wielen
    TechniekWielerhistorie

    Spinergy Rev-X-wielen waren bloody cool en bloedjelink – Valse Start #1

    1 maart 2019
    Door admin
  • Campagnolo Cambio Corsa
    TechniekWielerhistorie

    Zelfs de mislukkingen van Campagnolo zijn mooi – Valse Start #3

    1 mei 2019
    Door admin
  • Graeme Obree Old Faithful
    TechniekWielerhistorie

    Niemand was zo ‘aero’ als Obree – Valse Start #4

    1 juni 2019
    Door admin
  • Eerste e-bike Pingault
    TechniekWielerhistorie

    De eerste e-bike was een snelheidsduivel – Valse Start #6

    1 april 2020
    Door admin
  • carbon composiet Scott
    Techniek

    Carbon of composiet: wat is het verschil?

    3 juni 2020
    Door admin

Reageren Reactie annuleren

  • Recent

  • Populair

  • Reacties

  • Lance 2 review

    In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

    Door admin
    14 juni 2020
  • Giro sneeuw

    Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

    Door admin
    9 juni 2020
  • Lance boot

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    Door admin
    7 juni 2020
  • Strava segmenten

    11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

    Door admin
    5 juni 2020
  • carbon composiet Scott

    Carbon of composiet: wat is het verschil?

    Door admin
    3 juni 2020
  • Zwift maken breken

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Door admin
    2 december 2016
  • Garmin fenix 3 HR sporthorloge

    Sporthorloge Garmin Fenix 3 HR zou nog veel slimmer kunnen zijn (review)

    Door admin
    20 november 2016
  • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Door admin
    15 november 2016
  • Strava betaald

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    Door admin
    26 mei 2020
  • Slaying The Badger

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    Door admin
    29 mei 2020
  • In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review) | Tourflitser.nl
    on
    14 juni 2020

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    […] Een klootzak zijn ...
  • Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review) | Tourflitser.nl
    on
    7 juni 2020

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    […] Deze wielerdocumentaires slepen ...
  • 11 Strava-segmenten die je puur voor de naam moet rijden | Tourflitser.nl
    on
    5 juni 2020

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    […] Strava trekt betaalmuur ...
  • Van Der Meersch Ria
    on
    30 oktober 2018

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Alles aangekocht wat ik ...
  • admin
    on
    21 augustus 2017

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Dankjewel, Johannes. En veel ...
logo

Tourflitser traint zich al jaren een breuk en kan er nog steeds geen zak van.

Wel vindt hij het leuk om jou af en toe te vervelen met sterke verhalen, bondige reviews, toffe tips en meer van dat. Niet omdat Tourflitser het allemaal zo goed weet, maar gewoon, om je te motiveren en inspireren. Wie weet word jij er wél beter van!

Sociaal contact

  • Recent

  • Populair

  • Reacties

  • Lance 2 review

    In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

    Door admin
    14 juni 2020
  • Giro sneeuw

    Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

    Door admin
    9 juni 2020
  • Lance boot

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    Door admin
    7 juni 2020
  • Strava segmenten

    11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

    Door admin
    5 juni 2020
  • Zwift maken breken

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Door admin
    2 december 2016
  • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Door admin
    15 november 2016
  • Garmin fenix 3 HR sporthorloge

    Sporthorloge Garmin Fenix 3 HR zou nog veel slimmer kunnen zijn (review)

    Door admin
    20 november 2016
  • Strava betaald

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    Door admin
    26 mei 2020
  • In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review) | Tourflitser.nl
    on
    14 juni 2020

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    […] Een klootzak zijn ...
  • Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review) | Tourflitser.nl
    on
    7 juni 2020

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    […] Deze wielerdocumentaires slepen ...
  • 11 Strava-segmenten die je puur voor de naam moet rijden | Tourflitser.nl
    on
    5 juni 2020

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    […] Strava trekt betaalmuur ...
  • Van Der Meersch Ria
    on
    30 oktober 2018

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Alles aangekocht wat ik ...
  • Home
  • Contact
  • Privacybeleid
© Copyright OxsMedia.nl All rights reserved.