Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?
Strava reserveert een aantal populaire gratis functies van de app voortaan voor betaalde klanten. Is dat wel zo’n verstandige keuze? En wat moeten wij nu: trouw blijven of overstappen?
Onder sportieve fietsers is Strava verreweg de populairste log-app. Wielrenners en mountainbikers gebruiken het om hun ritten vast te leggen, om met kudos de moraal op te vijzelen, en om de eigen prestaties op bepaalde segmenten te vergelijken met die van anderen. Vooral aan die segmentfunctie heeft Strava haar succes te danken, dat inmiddels al een kleine tien jaar aanhoudt.
Strava heeft ook betaalde functies. Tot voor kort waren dat vooral analyse-tools, bedoeld voor fietsers die serieus werk willen maken van hun trainingen. De meeste liefhebbers hadden meer dan genoeg aan de gratis versie.
Voortaan betalen voor populaire functies
Tot nu dan. In een uitgebreide boodschap aan de gebruikers kondigden de Strava-oprichters op 19 mei 2020 aan dat de segmentfunctie voortaan gereserveerd zal zijn voor abonnees. En ook zelf routes maken kan alleen nog als je een maandelijks bedrag van 5 euro overmaakt. Noemenswaardige nieuwe betaalde functies zijn er verder niet. Wel wordt er een grote revamp van het huidige segmentensysteem aangekondigd.
Dus wat nu? Betalen dan maar? Heb je genoeg aan de gratis Strava-functies? Of denk je: zoek het uit en ga je op zoek naar een alternatief?
Lopen Strava-gebruikers weg?
De teneur op fietsblogs en -fora afgelopen week nijgt naar het laatste, en dat is niet zo vreemd. Mensen zijn niet snel te bereid te betalen voor iets dat ze jarenlang gratis hebben kunnen gebruiken. Integendeel, gebruikers lijken de makers vaak te willen straffen, door verontwaardigd weg te lopen. Daar kunnen ze bij Napster over meepraten.
Er verandert niets
Gaat dit Strava nu ook overkomen? Het zou zomaar kunnen. De vraag is of dit erg is. Op de korte termijn zal het voor Strava waarschijnlijk weinig uitmaken. De gratis gebruikers leverden toch al niets op. Als die allemaal weglopen, verandert er financieel verder niets. En als een deel besluit om voortaan toch te betalen, dan is dat zelfs pure winst.
Concurrent kan profiteren
Voor de lange termijn kan het weglopen van gebruikers wel gevolgen hebben. Wat dat betreft is de timing misschien wat ongelukkig. Met Komoot heeft zich voor het eerst een serieuze concurrent aangekondigd. Komoot is vooral gespecialiseerd in routes, een van de pijlers die bij Strava nu net achter de betaalmuur verdwijnt. Dat lijkt koren op de molen van de nieuwkomer. Kom maar hier, lieve Strava-gebruikers, wij plannen je ritjes wel voor je. Dan doet Komoot overigens niet gratis, want je betaalt voor kaarten van regio’s. Maar dat is eenmalig: je zit dus niet vast aan een maandabonnement, zoals bij Strava.
Strava neemt een gok
Zo bekeken neemt Strava een grote gok. Het zet de trouw van haar gebruikers op de proef, terwijl een geduchte concurrent met de arm wijd klaarstaat om overlopers te verwelkomen. En zo komen we weer terug bij het dilemma uit het begin: Strava betalen of straffen?
Hoe belangrijk zijn segmenten?
Laat ik voor mezelf spreken: met segmenten doe ik al heel lang niets meer. Heeft op mijn niveau geen enkele zin. In de beginjaren heb ik nog wel eens in de top-10 van enkele vermaarde bergen gestaan (hierboven het bewijs!), maar dat was puur omdat in 2011/2012 nog geen hond Strava had. Om anno nu nog ergens een topnotering te halen, moet ik zelf een stuk weg asfalteren op een plek die verder niemand kent. De segmentfunctie zal ik dus niet missen.
Hoe belangrijk zijn routes?
Routes is een ander verhaal. Ik ben fan van de routemaker en dan vooral in combinatie met de heatmap. In 2019 heb ik me door Strava vanuit Hannover naar huis laten leiden. Op de kaart zette ik een stipje bij de Bahnhoff en een stipje bij de voordeur, waarna Strava de route voor me tekende: hij was prachtig.
Strava weet precies hoe wij het liefst rijden
Jarenlang hebben (gratis) gebruikers de database van het bedrijf volgepompt met miljoenen tochtjes. De schat aan informatie die dat opleverde zorgt ervoor dat Strava als geen ander weet waar fietsers het liefst rijden. Dat het die unieke positie nu te gelde wil maken, is niet meer dan logisch. En voor iemand die de rondjes rond zijn huis nu wel kent en graag nieuwe streken ontdekt, is een abonnement misschien wel meer waard dan die paar euro die je ervoor moet betalen.
Belonen of straffen?
Dus ja, ik denk er sterk aan om Strava te belonen. Neemt niet weg dat ik ook stiekem aan het Komoten ben, hoor. Met wisselend succes. Laatst nog zette de app een hardlooproute voor me uit over een autoweg. Geeft niets, kan gebeuren. Maar het laat wel zien dat Strava de komende tijd nog een flink streepje voor heeft.
[…] Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek? […]