Tourflitser – Inspirerend wielerblogje

Main Menu

  • Home
  • Inspiratie
  • Tourflits
  • Contact

logo

Tourflitser – Inspirerend wielerblogje

  • Home
  • Inspiratie
    • Lance 2 review

      In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

      14 juni 2020
      0
    • Giro sneeuw

      Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

      9 juni 2020
      0
    • Lance boot

      Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

      7 juni 2020
      1
    • Strava segmenten

      11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

      5 juni 2020
      0
    • carbon composiet Scott

      Carbon of composiet: wat is het verschil?

      3 juni 2020
      0
    • Slaying The Badger

      Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

      29 mei 2020
      1
    • Strava betaald

      Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

      26 mei 2020
      1
    • Eerste e-bike Pingault

      De eerste e-bike was een snelheidsduivel - Valse Start #6

      1 april 2020
      0
    • Shimano Biopace ovalen kettingbladen

      Waar zijn de ovale kettingbladen van Shimano gebleven? - Valse Start #5

      1 juli 2019
      0
  • Tourflits
    • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

      Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

      15 november 2016
      2
    • Haute Route Pyrenees 2013: Tour de Fransje spelen

      6 februari 2014
      0
    • Viking Tour 2012

      Viking Tour 2012 Stage 6 Tourvlog: echte vikingen klappen voor elkaar

      30 juli 2012
      0
    • Haute Route 2011 1

      Haute Route 2011 Stage 6 Tourvlog: Cime de la Bonette? Check!

      16 september 2011
      0
    • Passo Gavia vanaf Bormio (Tourvlog): dat wordt huilen

      2 augustus 2011
      0
  • Contact
TechniekWielerhistorie
Home›Inspiratie›Techniek›Ode aan de DT Swiss-naaf – Canon #2

Ode aan de DT Swiss-naaf – Canon #2

Door admin
1 april 2018
2637
0
Delen:
DT Swiss naaf

Halverwege de jaren negentig bedacht DT Swiss een systeem voor fietsnaven die nog altijd niet te overtreffen is. Wat maakt de techniek zo bijzonder en zo goed?

Dit artikel is gepubliceerd als onderdeel van de rubriek Fietsonderdelencanon in Fiets nr. 4, 2018

Heb jij zo’n achterwiel dat ratelt als je je benen stilhoudt? En word jij daar ook altijd zo blij van? Ik wel. Allereerst omdat die ratel aangeeft dat ik even mag bijkomen. En dan is er nog het geluid zelf: een aaneenschakeling van trillingen die me als een hypnotiserend mantra begeleidt tijdens de lange afdaling van een Alpenreus. Het zijn geluksmomentjes die we danken aan een Zwitserse vinding uit 1995, genaamd de ‘star ratchet vrijloopnaaf’.

Korte geschiedenis van de vrijloop

Om de werking hiervan te begrijpen is een kort geschiedenislesje op z’n plaats. Bij de allereerste fietsen was benen stilhouden of remmen er niet bij. Je kon alleen vaart minderen door tegenwicht te bieden, net zolang tot je stilstond – fixies en baanfietsen werken nog steeds zo. Maar toen bedacht de Duitser Ernst Sachs in 1897 de vrijloop. Bij dit slimme systeem koppelde de aandrijfas zich vanzelf los van de aandrijving zodra je stopte met trappen. Dat maakte fietsen in één klap een stuk veiliger en sneller – en het baande het pad voor versnellingen en derailleurs, zo’n 25 à dertig jaar later.

Nog een revolutie: de freehub

Tot diep in de jaren tachtig zaten de tandwielen van je racefiets op een klos met een geïntegreerd vrijloopsysteem. Deze schroefde je op de achternaaf. Maar toen bedacht Shimano de freehub. Hierbij zat de techniek niet in de klos, maar in de achternaaf zelf. Deze had een vrijlopende body, waarop je een losse cassette met tandwielen plaatst. De voordelen waren legio: het maakte grotere verzamelingen tandwielen mogelijk, het was betrouwbaarder, lichter en de fiets werd er weer een flink stuk sneller van.

Waar komt die ratel vandaan?

Het vrijloopsysteem van Shimano bestaat nog altijd, en werkt met een ronddraaiend rad (ratchet) en diverse palletjes. Als je trapt, grijpen de palletjes zich vast in het rad en geven ze jouw kracht door aan de naaf. Stop je met trappen, dan laten ze los en klapperen ze langs de randen van het rad – wat het welbekende zoemende geluid geeft.

Het vrijloopsysteem van een DT Swiss-naaf werkt niet met palletjes die in een rader (ratchet) grijpen, maar met twee sterraderen (star ratchets) die in elkaar grijpen.

Een DT Swiss-naaf werkt net even anders

Halverwege de jaren negentig besloten drie Zwitsers om het rad nóg eens uit te vinden. Enkele jaren daarvoor hadden ze het management van de spakenfabriek Drahtwerke uitgekocht om hun eigen bedrijfje DT Swiss te beginnen. Nu introduceerden ze de Hügi, een achternaaf met een ‘star ratchet-systeem’. Deze werkte niet met palletjes, maar met twee naast elkaar liggende raderen (sterren) en veren. Als je trapte, dan ontspanden de veren en haakten de raderen in elkaar. Hield je je benen stil, dan trokken de veren de raderen uit elkaar en liep de boel vrij.

De star ratchet is nog steeds niet overtroffen

De huidige DT Swiss 240s is een flink doorontwikkelde versie van de aloude Hügi (lichter, met nieuw ontworpen raderen en roestvrijstalen lagers), maar de techniek is nog steeds gelijk. Best bizar eigenlijk, dat ondanks de razendsnelle ontwikkelingen in de fietswereld er nog niemand is geweest die de star ratchet heeft kunnen overtreffen. Integendeel, sommige concurrenten hebben het systeem omarmd en brengen hun eigen varianten op de markt – Mavic en Chris King bijvoorbeeld.

Hoe meer tandjes, hoe beter de naaf

Wat de star ratchet met kop en schouders boven de rest doet uitsteken, is dat het je fiets ontzettend responsief maakt. De sterren van een DT Swiss-naaf haken standaard in elkaar met 18 tanden, die de door jou geleverde kracht razendsnel overbrengen op het achterwiel. Wil je dat je fiets nog rapper reageert, dan kun je de star ratchets vervangen door exemplaren met 36 of zelfs 54 tanden. Zo’n upgrade kost een lieve duit, maar dan heb je ook wat. Voortaan hoef je alleen nog maar te dénken aan aanzetten en je gepimpte 240s zet de turbo alvast voor je in werking. En die ratel der ratels is met 54 tandjes ook weer net even mooier.

TagsCanonDT Swissfietsnaaffietsnaven
0
Gedeeld
  • 0
  • +
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze topauteur

  • Selle Italia
    TechniekWielerhistorie

    Zo werd de Selle Italia Flite een klassiek fietszadel – Canon #3

    1 mei 2018
    Door admin
  • Chris King balhoofd
    TechniekWielerhistorie

    Ode aan het Chris King-balhoofd – Canon #1

    1 maart 2018
    Door admin
  • carbon composiet Scott
    Techniek

    Carbon of composiet: wat is het verschil?

    3 juni 2020
    Door admin
  • Shimano Biopace ovalen kettingbladen
    TechniekWielerhistorie

    Waar zijn de ovale kettingbladen van Shimano gebleven? – Valse Start #5

    1 juli 2019
    Door admin
  • rev-x wielen
    TechniekWielerhistorie

    Spinergy Rev-X-wielen waren bloody cool en bloedjelink – Valse Start #1

    1 maart 2019
    Door admin
  • Campagnolo Cambio Corsa
    TechniekWielerhistorie

    Zelfs de mislukkingen van Campagnolo zijn mooi – Valse Start #3

    1 mei 2019
    Door admin

Reageren Reactie annuleren

  • Recent

  • Populair

  • Reacties

  • Lance 2 review

    In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

    Door admin
    14 juni 2020
  • Giro sneeuw

    Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

    Door admin
    9 juni 2020
  • Lance boot

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    Door admin
    7 juni 2020
  • Strava segmenten

    11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

    Door admin
    5 juni 2020
  • carbon composiet Scott

    Carbon of composiet: wat is het verschil?

    Door admin
    3 juni 2020
  • Zwift maken breken

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Door admin
    2 december 2016
  • Garmin fenix 3 HR sporthorloge

    Sporthorloge Garmin Fenix 3 HR zou nog veel slimmer kunnen zijn (review)

    Door admin
    20 november 2016
  • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Door admin
    15 november 2016
  • Strava betaald

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    Door admin
    26 mei 2020
  • Slaying The Badger

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    Door admin
    29 mei 2020
  • In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review) | Tourflitser.nl
    on
    14 juni 2020

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    […] Een klootzak zijn ...
  • Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review) | Tourflitser.nl
    on
    7 juni 2020

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    […] Deze wielerdocumentaires slepen ...
  • 11 Strava-segmenten die je puur voor de naam moet rijden | Tourflitser.nl
    on
    5 juni 2020

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    […] Strava trekt betaalmuur ...
  • Van Der Meersch Ria
    on
    30 oktober 2018

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Alles aangekocht wat ik ...
  • admin
    on
    21 augustus 2017

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Dankjewel, Johannes. En veel ...
logo

Tourflitser traint zich al jaren een breuk en kan er nog steeds geen zak van.

Wel vindt hij het leuk om jou af en toe te vervelen met sterke verhalen, bondige reviews, toffe tips en meer van dat. Niet omdat Tourflitser het allemaal zo goed weet, maar gewoon, om je te motiveren en inspireren. Wie weet word jij er wél beter van!

Sociaal contact

  • Recent

  • Populair

  • Reacties

  • Lance 2 review

    In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

    Door admin
    14 juni 2020
  • Giro sneeuw

    Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

    Door admin
    9 juni 2020
  • Lance boot

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    Door admin
    7 juni 2020
  • Strava segmenten

    11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

    Door admin
    5 juni 2020
  • Zwift maken breken

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Door admin
    2 december 2016
  • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Door admin
    15 november 2016
  • Garmin fenix 3 HR sporthorloge

    Sporthorloge Garmin Fenix 3 HR zou nog veel slimmer kunnen zijn (review)

    Door admin
    20 november 2016
  • Strava betaald

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    Door admin
    26 mei 2020
  • In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review) | Tourflitser.nl
    on
    14 juni 2020

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    […] Een klootzak zijn ...
  • Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review) | Tourflitser.nl
    on
    7 juni 2020

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    […] Deze wielerdocumentaires slepen ...
  • 11 Strava-segmenten die je puur voor de naam moet rijden | Tourflitser.nl
    on
    5 juni 2020

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    […] Strava trekt betaalmuur ...
  • Van Der Meersch Ria
    on
    30 oktober 2018

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Alles aangekocht wat ik ...
  • Home
  • Contact
  • Privacybeleid
© Copyright OxsMedia.nl All rights reserved.