Tourflitser – Inspirerend wielerblogje

Main Menu

  • Home
  • Inspiratie
  • Tourflits
  • Contact

logo

Tourflitser – Inspirerend wielerblogje

  • Home
  • Inspiratie
    • Lance 2 review

      In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

      14 juni 2020
      0
    • Giro sneeuw

      Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

      9 juni 2020
      0
    • Lance boot

      Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

      7 juni 2020
      1
    • Strava segmenten

      11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

      5 juni 2020
      0
    • carbon composiet Scott

      Carbon of composiet: wat is het verschil?

      3 juni 2020
      0
    • Slaying The Badger

      Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

      29 mei 2020
      1
    • Strava betaald

      Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

      26 mei 2020
      1
    • Eerste e-bike Pingault

      De eerste e-bike was een snelheidsduivel - Valse Start #6

      1 april 2020
      0
    • Shimano Biopace ovalen kettingbladen

      Waar zijn de ovale kettingbladen van Shimano gebleven? - Valse Start #5

      1 juli 2019
      0
  • Tourflits
    • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

      Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

      15 november 2016
      2
    • Haute Route Pyrenees 2013: Tour de Fransje spelen

      6 februari 2014
      0
    • Viking Tour 2012

      Viking Tour 2012 Stage 6 Tourvlog: echte vikingen klappen voor elkaar

      30 juli 2012
      0
    • Haute Route 2011 1

      Haute Route 2011 Stage 6 Tourvlog: Cime de la Bonette? Check!

      16 september 2011
      0
    • Passo Gavia vanaf Bormio (Tourvlog): dat wordt huilen

      2 augustus 2011
      0
  • Contact
TechniekWielerhistorie
Home›Inspiratie›Techniek›Zelfs de mislukkingen van Campagnolo zijn mooi – Valse Start #3

Zelfs de mislukkingen van Campagnolo zijn mooi – Valse Start #3

Door admin
1 mei 2019
2543
0
Delen:

Schakelen was de toekomst, dat wisten fietsfabrikanten in de jaren dertig en veertig heel goed. Maar hoe ging dat het best? Campagnolo bedacht het gaafste derailleursysteem ooit. Jammer alleen van die ‘zelfmoordhendel’.

Dit artikel is gepubliceerd als onderdeel van de rubriek Valse Start in Fiets nr. 5, 2019

Aan iedere geniale vernieuwing gaan de nodige hele en halve mislukkingen vooraf. Deze serie eert fietsen en fietsonderdelen die hun tijd te ver vooruit waren. Dit keer: de Campagnolo Cambio Corsa-derailleur uit 1943.

Waren er voor de derailleur al versnellingssystemen?

Jazeker. Begin vorige eeuw bestonden er zogenaamde flipflopnaven, met aan beide zijdes van de achternaaf een tandwiel. Als je naar een andere versnelling wilde schakelen, hoefde je ‘alleen maar even’ het wiel om te draaien. Vrij snel daarna kwamen de eerste naven met interne versnellingen. Handig, maar het bereik was al snel te beperkt voor racefietsers. Zeker toen de Tour-directie vanaf 1910 de renners over hoge bergpassen ging jagen. Daarop bedacht men een pilon met vier tandwielen aan één zijde van de achternaaf. Schakelen ging letterlijk met de hand: je stapte af, draaide de achteras los, legde de ketting om het juiste tandwiel, trok de ketting strak en draaide de as weer vast.

Klinkt niet erg efficiënt.

Was het ook niet. Het ging al sneller toen Tullio Campagnolo de snelspanner bedacht, waarmee je het wiel vlot los en vast kon krijgen. En kort daarop kwam de derailleur.

Ook van Campagnolo?

Nee, van zijn Frans-Zwitserse collegacoureur Oscar Egg. Die introduceerde in 1928 de Osgear, waarbij je met een commandeur op de buis via een kabel de ketting kon verplaatsen én straktrekken. Vittoria bedacht iets soortgelijks, maar dan met een hefboom in plaats van een kabel. Deze Margarita groeide in de jaren dertig uit tot de favoriet van de toppers. Wat eigenlijk best raar was. In tegenstelling tot de Osgear moest je bij de Margarita namelijk terugtrappen om te kunnen schakelen. Zie je het al gebeuren, tijdens een steile beklimming?

Campagnolo Cambio Corsa 2
Met de bovenste hendel draai je de snelspanner los, met de onderste schakel je. En vergeet niet terug te trappen!

Dat moest beter kunnen.

Vond Tullio Campagnolo ook, daarom ontwikkelde hij in 1943 de Cambio Corsa. Het ding was compleet anders dan alle andere derailleurs. Maar de ironie wil dat het terugtrapconcept nu juist het enige is wat hij van Vittoria overnam.

Was de Campagnolo Cambio Corsa wel een verbetering dan?

Laten we het zo zeggen: mechanisch zat hij onwijs knap in elkaar. Echt top-engineering. Schakelen ging alleen bepaald niet in één vloeiende beweging.

Door dat terugtrappen?

Dat was nog maar een fractie van de moeite. De Cambio Corsa had niet, zoals zijn voorgangers, een hevel met een derailleurwieltje om de ketting op spanning te houden. Om de boel strak te zetten, gooide je tijdens het rijden het wiel los.

Sorry?

Je hoort het goed. Op de staande achtervork waren twee hendels gemonteerd. Nummer één was de snelspanner, waarmee je de as loskoppelde van het frame. Het wiel bewoog zich nu vrij in een langwerpige horizontale sleuf. Als je vervolgens terugtrapte, kon je met hendel nummer twee op- of afschakelen. Stond je in de gewenste versnelling, dan zette je de snelspanner (en daarmee het wiel) weer vast en trapte je vrolijk verder.

Was dat niet levensgevaarlijk?

De snelspanner van de Cambio Corsa kreeg de bijnaam ‘de zelfmoordhendel’. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het gevaar best meeviel. Het wiel kon niet uit de sleuf vallen. Wat dit vroege derailleursysteem vooral nekte, was de ongelooflijk complexe bediening. Om over dat terugtrappen maar niet te spreken.

Hebben de profs met dit systeem gereden?

Jazeker. Tijdens de Giro d’Italia van 1949 reden zowel Gino Bartali als Fausto Coppi met de Campagnolo Cambio Corsa. De laatste won drie etappes en het algemeen klassement. Maar een paar maanden later, tijdens de Tour de France, waren beide kemphanen alweer overgestapt op een nieuw systeem. Bartali reed met een derailleur van Cerveno – een bedrijf dat hij uiteindelijk zou kopen. Coppi had een bak geld gekregen van het Franse Simplex om tijdens de Tour een nieuw prototype uit te proberen. Dit had twee derailleurwieltjes in een kooi, die zijdelings onder de tandwielen bewoog en zo soepel schakelen mogelijk maakte. Terwijl je vooruit trapte.

Dat klinkt bekend!

Jawel, hè? Het kooisysteem van Simplex bleek het ei van Columbus. De Italianen dumpten daarom hun eigen ontwerpen en schakelden massaal en opvallend snel over. Zelfs de koppige Tullio Campagnolo. Al in het najaar van 1949 presenteerde hij op de fietsbeurs van Milaan zijn eigen geperfectioneerde interpretatie van de kooiderailleur. Deze Gran Sport zou uitgroeien tot het beste en succesvolste schakelsysteem van de jaren vijftig. Zo zie je maar: soms heb je blijkbaar een flop nodig om de juiste weg naar de top te vinden.

TagsValse Start
0
Gedeeld
  • 0
  • +
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze topauteur

  • Shimano Biopace ovalen kettingbladen
    TechniekWielerhistorie

    Waar zijn de ovale kettingbladen van Shimano gebleven? – Valse Start #5

    1 juli 2019
    Door admin
  • Graeme Obree Old Faithful
    TechniekWielerhistorie

    Niemand was zo ‘aero’ als Obree – Valse Start #4

    1 juni 2019
    Door admin
  • rev-x wielen
    TechniekWielerhistorie

    Spinergy Rev-X-wielen waren bloody cool en bloedjelink – Valse Start #1

    1 maart 2019
    Door admin
  • Steve Bauer Parijs-Roubaix
    TechniekWielerhistorie

    Op deze maffe fiets zou Steve Bauer wel even Parijs-Roubaix winnen – Valse Start #2

    1 april 2019
    Door admin
  • Eerste e-bike Pingault
    TechniekWielerhistorie

    De eerste e-bike was een snelheidsduivel – Valse Start #6

    1 april 2020
    Door admin
  • Chris King balhoofd
    TechniekWielerhistorie

    Ode aan het Chris King-balhoofd – Canon #1

    1 maart 2018
    Door admin

Reageren Reactie annuleren

  • Recent

  • Populair

  • Reacties

  • Lance 2 review

    In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

    Door admin
    14 juni 2020
  • Giro sneeuw

    Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

    Door admin
    9 juni 2020
  • Lance boot

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    Door admin
    7 juni 2020
  • Strava segmenten

    11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

    Door admin
    5 juni 2020
  • carbon composiet Scott

    Carbon of composiet: wat is het verschil?

    Door admin
    3 juni 2020
  • Zwift maken breken

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Door admin
    2 december 2016
  • Garmin fenix 3 HR sporthorloge

    Sporthorloge Garmin Fenix 3 HR zou nog veel slimmer kunnen zijn (review)

    Door admin
    20 november 2016
  • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Door admin
    15 november 2016
  • Strava betaald

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    Door admin
    26 mei 2020
  • Slaying The Badger

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    Door admin
    29 mei 2020
  • In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review) | Tourflitser.nl
    on
    14 juni 2020

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    […] Een klootzak zijn ...
  • Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review) | Tourflitser.nl
    on
    7 juni 2020

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    […] Deze wielerdocumentaires slepen ...
  • 11 Strava-segmenten die je puur voor de naam moet rijden | Tourflitser.nl
    on
    5 juni 2020

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    […] Strava trekt betaalmuur ...
  • Van Der Meersch Ria
    on
    30 oktober 2018

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Alles aangekocht wat ik ...
  • admin
    on
    21 augustus 2017

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Dankjewel, Johannes. En veel ...
logo

Tourflitser traint zich al jaren een breuk en kan er nog steeds geen zak van.

Wel vindt hij het leuk om jou af en toe te vervelen met sterke verhalen, bondige reviews, toffe tips en meer van dat. Niet omdat Tourflitser het allemaal zo goed weet, maar gewoon, om je te motiveren en inspireren. Wie weet word jij er wél beter van!

Sociaal contact

  • Recent

  • Populair

  • Reacties

  • Lance 2 review

    In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

    Door admin
    14 juni 2020
  • Giro sneeuw

    Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

    Door admin
    9 juni 2020
  • Lance boot

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    Door admin
    7 juni 2020
  • Strava segmenten

    11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

    Door admin
    5 juni 2020
  • Zwift maken breken

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Door admin
    2 december 2016
  • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Door admin
    15 november 2016
  • Garmin fenix 3 HR sporthorloge

    Sporthorloge Garmin Fenix 3 HR zou nog veel slimmer kunnen zijn (review)

    Door admin
    20 november 2016
  • Strava betaald

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    Door admin
    26 mei 2020
  • In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review) | Tourflitser.nl
    on
    14 juni 2020

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    […] Een klootzak zijn ...
  • Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review) | Tourflitser.nl
    on
    7 juni 2020

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    […] Deze wielerdocumentaires slepen ...
  • 11 Strava-segmenten die je puur voor de naam moet rijden | Tourflitser.nl
    on
    5 juni 2020

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    […] Strava trekt betaalmuur ...
  • Van Der Meersch Ria
    on
    30 oktober 2018

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Alles aangekocht wat ik ...
  • Home
  • Contact
  • Privacybeleid
© Copyright OxsMedia.nl All rights reserved.