Tourflitser – Inspirerend wielerblogje

Main Menu

  • Home
  • Inspiratie
  • Tourflits
  • Contact

logo

Tourflitser – Inspirerend wielerblogje

  • Home
  • Inspiratie
    • Lance 2 review

      In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

      14 juni 2020
      0
    • Giro sneeuw

      Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

      9 juni 2020
      0
    • Lance boot

      Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

      7 juni 2020
      1
    • Strava segmenten

      11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

      5 juni 2020
      0
    • carbon composiet Scott

      Carbon of composiet: wat is het verschil?

      3 juni 2020
      0
    • Slaying The Badger

      Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

      29 mei 2020
      1
    • Strava betaald

      Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

      26 mei 2020
      1
    • Eerste e-bike Pingault

      De eerste e-bike was een snelheidsduivel - Valse Start #6

      1 april 2020
      0
    • Shimano Biopace ovalen kettingbladen

      Waar zijn de ovale kettingbladen van Shimano gebleven? - Valse Start #5

      1 juli 2019
      0
  • Tourflits
    • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

      Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

      15 november 2016
      2
    • Haute Route Pyrenees 2013: Tour de Fransje spelen

      6 februari 2014
      0
    • Viking Tour 2012

      Viking Tour 2012 Stage 6 Tourvlog: echte vikingen klappen voor elkaar

      30 juli 2012
      0
    • Haute Route 2011 1

      Haute Route 2011 Stage 6 Tourvlog: Cime de la Bonette? Check!

      16 september 2011
      0
    • Passo Gavia vanaf Bormio (Tourvlog): dat wordt huilen

      2 augustus 2011
      0
  • Contact
TechniekWielerhistorie
Home›Inspiratie›Techniek›Spinergy Rev-X-wielen waren bloody cool en bloedjelink – Valse Start #1

Spinergy Rev-X-wielen waren bloody cool en bloedjelink – Valse Start #1

Door admin
1 maart 2019
3610
0
Delen:

De Rev-X-wielen van Mario Cipollini waren megastoer, maar dat weerhield de UCI er niet van ze te verbieden. Hoe een streven naar ultieme aerodynamica uitmondde in gespleten botten, vermeende dierenmoord en een heuse complottheorie.

Dit artikel is gepubliceerd als onderdeel van de rubriek Valse Start in Fiets nr. 3, 2019

Aan iedere geniale vernieuwing gaan de nodige hele en halve mislukkingen vooraf. De serie Valse Start eert fietsen en fietsonderdelen die hun tijd te ver vooruit waren. Dit keer: de weerbarstige carbon Spinergy Rev-X-wielen uit 1995.

Strak wielsetje hoor, wat was er mis mee?

Ze waren té strak. Maar laten we bij het begin beginnen. Spinergy was begin jaren negentig niet zomaar een beginnende Amerikaanse fietswielfabrikant. Oprichter Rafe Schlanger had als ingenieur van Cannondale de nodige ervaring opgedaan. En ook met zijn netwerk was niets mis. Toen Schlanger zijn revolutionaire Rev-X wielset klaar had, belde hij wat oude bekenden op bij de kersverse Italiaanse Saeco-ploeg. En voilà, in 1995 reden topsprinter Mario Cipollini en zijn ploegmaten rond op een Cannondale CAAD met de coolste wielen die het profpeloton ooit gezien had.

Wat maakte de Rev-X zo bijzonder?

In 1990 had Specialized DuPont een aerodynamisch wiel gelanceerd met drie spaken, maar deze Tri-Spoke was bedoeld voor tijdritten, baanwedstrijden en triatlons. De Rev-X was een van de eerste aero wielen voor wegraces. Het had een hoge velg van carbon, die middels vier sets van twee op spanning staande composiet spaken verbonden was met de naaf. Eenmaal op gang vielen twee dingen op: de luchtweerstand was laag en de spaken klonken als een opstijgende helikopter. Erg spectaculair allemaal.

Maar…?

De winst in aerodynamica had ook een prijs: extra gewicht. De ontwikkeling van carbon stond destijds nog in de kinderschoenen, en veel fabrikanten worstelden met de stijfheid. De vroegste composiet onderdelen bogen angstvallig door onder de krachten van de renners. Hierdoor ging onnodig veel energie verloren en ontstonden linke situaties. Om onderdelen stijver te maken, voegden fabrikanten simpelweg meer materiaal toe. En meer. En nog meer. Net zolang tot het carbon geen krimp meer gaf. En het bewuste onderdeel praktisch zwaarder was dan staal.

Waarmee alle voordelen van carbon in feite verdwenen waren.

Precies. De Rev X-wielen wogen een ton. En doordat er geen enkele flex in het materiaal zat, was er ook geen schokabsorptie. Dat reed niet alleen spartaans, het zorgde er tevens voor dat het materiaal het zwaar te verduren kreeg. Veelvuldig rijden op slechte wegen, blootstelling aan hitte en simpelweg het klimmen der jaren maakten dat de wielen bij grote belasting zonder aankondiging uit elkaar konden knallen. En dan was er nog het gevaar om bij een valpartij tussen de vlijmscherpe spaken terecht te komen.

Au!

Dat was exact wat Michele Bartoli riep, toen zijn knieschijf tijdens de Ronde van Duitsland van 1999 naar eigen zeggen doorkliefd werd door een Rev-X spaak. Paolo Bettini blesseerde bij een valpartij zijn hand aan een van de bladen. Ook van amateurs druppelden via fora pijnlijke verhalen binnen. En dan was er nog dat even wilde als zielige relaas van een nietsvermoedend konijntje, dat fataal geraakt zou zijn door een splinter uit een verbrijzelde spaak. Er zijn geen beelden en autopsierapporten bekend, maar de algehele teneur was duidelijk: de wielen waren naast übercool ook bloedjelink.

En toen: terugroepacties, aanpassingen…?

Niets van dat. Integendeel, de fabrikant verweerde zich door te stellen dat het kapotgaan van de wielen het gevolg was van verkeerd gebruik. Uiteindelijk greep de UCI in: in 2001 deed de wielerunie de Rev-X wielset in de ban voor alle wedstrijden, officieel vanwege de gevaarlijk scherpe spaken. Tot op de dag van vandaag zijn er (oud-)medewerkers van Spinergy die beweren dat een invloedrijke Franse concurrent de UCI tot dit besluit heeft aangezet. Waar of niet, feit is dat ook onafhankelijke experts al jaren waarschuwden voor de Rev-X. “Er hoeft maar iets te gebeuren en de spaken verliezen hun spanning, waardoor alle sterkte verloren gaat”, aldus de Amerikaanse ingenieur Jobst Brandt, schrijver van het standaardwerk The Bicycle Wheel, in 1998.

Wat is de les geweest?

Allereerst dat het nastreven van aerodynamica bij wegfietsen de moeite loont. Zo bezien heeft de Spinergy Rev-X een belangrijke pioniersrol vervuld. Het concept van wielen met slechts een handvol spaken is wel losgelaten: 24 platte spaken zijn minstens zo snel en veel steviger en veiliger. Maar de belangrijkste verandering sinds de Rev-X zit ’m in het gebruik van carbon. In de loop der jaren leerden fabrikanten dat het breekbare compromis tussen gewicht, stijfheid en duurzaamheid niet alleen zit in de hoeveelheid carbon, maar vooral in de samenstelling. Nieuwe composietvormen maken het mogelijk om de benodigde stijfheid te behalen met minder materiaal. Zo kan het gewicht omlaag en gaat de schokbestendigheid omhoog. Tel uit je winst.

TagscarbonfietswielenValse Start
0
Gedeeld
  • 0
  • +
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze topauteur

  • carbon composiet Scott
    Techniek

    Carbon of composiet: wat is het verschil?

    3 juni 2020
    Door admin
  • Campagnolo Cambio Corsa
    TechniekWielerhistorie

    Zelfs de mislukkingen van Campagnolo zijn mooi – Valse Start #3

    1 mei 2019
    Door admin
  • Graeme Obree Old Faithful
    TechniekWielerhistorie

    Niemand was zo ‘aero’ als Obree – Valse Start #4

    1 juni 2019
    Door admin
  • Steve Bauer Parijs-Roubaix
    TechniekWielerhistorie

    Op deze maffe fiets zou Steve Bauer wel even Parijs-Roubaix winnen – Valse Start #2

    1 april 2019
    Door admin
  • Shimano Biopace ovalen kettingbladen
    TechniekWielerhistorie

    Waar zijn de ovale kettingbladen van Shimano gebleven? – Valse Start #5

    1 juli 2019
    Door admin
  • Eerste e-bike Pingault
    TechniekWielerhistorie

    De eerste e-bike was een snelheidsduivel – Valse Start #6

    1 april 2020
    Door admin

Reageren Reactie annuleren

  • Recent

  • Populair

  • Reacties

  • Lance 2 review

    In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

    Door admin
    14 juni 2020
  • Giro sneeuw

    Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

    Door admin
    9 juni 2020
  • Lance boot

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    Door admin
    7 juni 2020
  • Strava segmenten

    11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

    Door admin
    5 juni 2020
  • carbon composiet Scott

    Carbon of composiet: wat is het verschil?

    Door admin
    3 juni 2020
  • Zwift maken breken

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Door admin
    2 december 2016
  • Garmin fenix 3 HR sporthorloge

    Sporthorloge Garmin Fenix 3 HR zou nog veel slimmer kunnen zijn (review)

    Door admin
    20 november 2016
  • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Door admin
    15 november 2016
  • Strava betaald

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    Door admin
    26 mei 2020
  • Slaying The Badger

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    Door admin
    29 mei 2020
  • In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review) | Tourflitser.nl
    on
    14 juni 2020

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    […] Een klootzak zijn ...
  • Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review) | Tourflitser.nl
    on
    7 juni 2020

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    […] Deze wielerdocumentaires slepen ...
  • 11 Strava-segmenten die je puur voor de naam moet rijden | Tourflitser.nl
    on
    5 juni 2020

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    […] Strava trekt betaalmuur ...
  • Van Der Meersch Ria
    on
    30 oktober 2018

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Alles aangekocht wat ik ...
  • admin
    on
    21 augustus 2017

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Dankjewel, Johannes. En veel ...
logo

Tourflitser traint zich al jaren een breuk en kan er nog steeds geen zak van.

Wel vindt hij het leuk om jou af en toe te vervelen met sterke verhalen, bondige reviews, toffe tips en meer van dat. Niet omdat Tourflitser het allemaal zo goed weet, maar gewoon, om je te motiveren en inspireren. Wie weet word jij er wél beter van!

Sociaal contact

  • Recent

  • Populair

  • Reacties

  • Lance 2 review

    In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review)

    Door admin
    14 juni 2020
  • Giro sneeuw

    Hoe de Passo di Gavia profs aan het huilen kreeg

    Door admin
    9 juni 2020
  • Lance boot

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    Door admin
    7 juni 2020
  • Strava segmenten

    11 Strava-segmenten die je alleen al voor de naam zou moeten fietsen

    Door admin
    5 juni 2020
  • Zwift maken breken

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Door admin
    2 december 2016
  • Marmotte Granfondo Pyrenees 2016

    Marmotte Granfondo Pyrénées 2016: wat een hel, volgend jaar weer?

    Door admin
    15 november 2016
  • Garmin fenix 3 HR sporthorloge

    Sporthorloge Garmin Fenix 3 HR zou nog veel slimmer kunnen zijn (review)

    Door admin
    20 november 2016
  • Strava betaald

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    Door admin
    26 mei 2020
  • In deel 2 toont Lance zijn ware aard (review) | Tourflitser.nl
    on
    14 juni 2020

    Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review)

    […] Een klootzak zijn ...
  • Een klootzak zijn ging bij Lance vanzelf (review) | Tourflitser.nl
    on
    7 juni 2020

    Deze wielerdocumentaires slepen je de fietsloze zomer door

    […] Deze wielerdocumentaires slepen ...
  • 11 Strava-segmenten die je puur voor de naam moet rijden | Tourflitser.nl
    on
    5 juni 2020

    Strava trekt betaalmuur verder op: goed idee of doodsteek?

    […] Strava trekt betaalmuur ...
  • Van Der Meersch Ria
    on
    30 oktober 2018

    Hoe Zwift je seizoen kan maken én breken

    Alles aangekocht wat ik ...
  • Home
  • Contact
  • Privacybeleid
© Copyright OxsMedia.nl All rights reserved.